2017-04-21

Bonnier Broadcasting genomför besparingar, Sky och HBO samarbetar, och Facebook satsar på AR 

Under veckan som gått har: Bonnier Broadcasting annonserat stora besparingar, Sky och HBO ingått globalt samarbete för dramaproduktion, och Facebook meddelat på sin F8-konferens att man tror starkt på Augmented Reality (AR).

Igår meddelade VD för Bonnier Broadcasting, Casten Almqvist, att omfattande besparingar ska genomföras, där bl a Nyhetsbolaget åter slås samman med TV4. Totalt ska åtgärderna ge 400 MSEK i minskade kostnader och 90 tjänster kommer försvinna. Nedskärningarna sker i olika led. Bl a minskas antalet riksreportrar från 24 till 18 och flera lokalredaktioner läggs ned. Vidare släcks två linjära TV-kanaler ned under hösten, TV4 Komedi och TV4 Fakta XL. Beskedet kommer i kölvattnet av ett tungt 2016 för C More, som i februari rapporterade en förlust på just 400 MSEK för det gångna året samtidigt som man förlorar sändningsrättigheterna till Allsvenskan och Superettan till Discovery från och med 2020.

Sky rapporterade nyligen en omsättningsökning på +11% till totalt 9,641 MGBP de senaste 9 månaderna. I samma rapport tillkännagavs ett produktionssamarbete med Time Warner-ägda HBO till ett värde av 250 MUSD. Samarbetet ska generera minst två dramaproduktioner årligen från och med 2018. I linje med både Amazon och Netflix, som vardera beräknas ha lagt 3 resp 5 mdr USD på innehåll 2016, satsar alltså även Sky och HBO på globala högkvalitativa dramaproduktioner. Det återstår nu att se om innehållet blir exklusivt för någon tjänst/kanal eller om de säljs till lokala aktörer världen över.

Under Facebooks årliga tech-konferens för utvecklare (F8) som hölls i veckan presenterade VD Mark Zuckerberg företagets framtidsplaner. Visionen lades fram med ett starkt fokus på immersive media – VR och AR – där AR tog absolut störst plats. Som ledsagare hoppas Facebook kunna, i ett första steg, tillgängliggöra tekniken för samtliga användare av Facebooks tjänster genom telefonkameran. I ett senare skede spår man en framtid av högteknologiska glasögon och/eller linser, i vilka Facebooks teknik för AR är integrerat. Diskussionerna om annonseringsmöjligheterna för AR har gått heta, och även om Zuckerberg själv tror på en successiv, och relativt långsam, konsument- och teknikutveckling på området, tros annonseringsmöjligheterna vara stora framöver.

Av Fredrik Liljeqvist, Analytiker på Mediavision.

 


 

2017-03-29

Annonsörer fortsätter fly Youtube medan Discovery och Spotify satsar mer annonsdrivet.

Under veckan som gått har: Annonsörer fortsatt fly från Youtube, Discovery säkrat sändningsrättigheter för svensk professionell herrfotboll, och Spotify köpt upp filmtips-applikationen Mighty TV.

Något som troligtvis inte gått någon obemärkt förbi är att stora annonsörer som AT&T, Verizon, Pepsi, och Starbucks valt att lämna Youtube som annonsplattform eftersom annonser visats i anknytning till innehåll annonsörerna inte vill förknippas med. Enligt estimat från Nomura Instinet kan Google komma att förlora 750 MUSD på denna bojkott, motsvarande ca 7,5% av Youtubes estimerade omsättning under 2017.

Vidare stod det nyligen klart att Discovery vunnit budkriget kring rättigheterna till Allsvenskan och Superettan, och kommer således sända fotboll från Sveriges högsta ligor från och med 2020 i Kanal 5 och Eurosport. Enligt utsago ska affären ha kostat ca 3 miljarder SEK, motsvarande 540 MSEK per år, vilket innebär en fördubbling från det TV4-Gruppen betalar i dagsläget (245 MSEK/år). Planen är att fler än tidigare ska kunna ta del av professionell fotboll, vilket skulle innebära ett tydligt strategiskt steg bort från den premiumunderhållning Allsvenskan är idag.

För OTT planeras samtliga matcher läggas under Eurosport Player, medan lejonparten av de linjära TV-sändningarna visas av Eurosport. I Kanal5 kommer 8-10 stormatcher per säsong att sändas. Strategin är snarlik den Discovery nu implementerat för Eliteserien (tidigare Tippeligaen), alltså högstadivisionen för herrfotboll i Norge. Där tog Discovery över sändningsrättigheterna inför årets kommande säsong och en förhoppning där är att fotbollen ska bygga upp abonnentbasen för norska Eurosport Player.

Liksom i Sverige har Eurosport Player hittills haft svårt att locka kunder, med cirka 20 000 abonnenter i Sverige och mindre än hälften av det i Norge under 2016. Under Elitseriens tre första månader erbjuds abonnemang för 99 norska kronor per månad, för att därefter höjas till 149 kr per månad. Prishöjningar lär ske även i Sverige, men om exemplet i Norge är ledstjärnan kommer nivåerna alltså vara väsentligt lägre än vad det idag kostar att följa Allsvenskan via C More.

I en uttalad satsning på den annonsdrivna delen av tjänsten köpte Spotify i dagarna filmtipsapplikationen Mighty TV. Grundaren till appen, Brian Adams, som har en lång bakgrund inom adtech-området, kommer att bli Spotifys nye ”VP of technology”. I och med detta hoppas Spotify kunna driva upp intäkterna för gratisversionen.

Enligt senaste siffror, rapporterade i maj 2016, omsatte Spotify nära 2 miljarder USD på abonnerande kunder 2015, medan gratisversionen endast stod för 222 MUSD. Detta ledde till att 90% av Spotifys intäkter under 2015 genererades av 31% av deras kunder. Denna obalans försöker man nu komma tillrätta med, delvis genom riktad annonsering baserad på kundbeteende – något man förutspår kommer förbättras av uppköpet av Mighty TV.

Både Spotifys satsning på annonsdrivet innehåll och Discoverys plan att nå fler tittare via ”mini-pay” eller ”gratis”-kanaler talar för en potentiell medieframtid med mindre premiumfokus än idag. Mediavision fortsätter att följa utvecklingen av mediebranschen på nära håll, dels i våra publikationer, men även i individuellt anpassade konsultuppdrag!

Av Arvid Åsbrink, Senior analytiker på Mediavision.

 


 

2017-03-24

E-sports event breaks viewing record, Youtube and Facebook ramp up e-sports and gaming investments.

During the past week, the e-sports and gaming industry has been at the top of many news outlets. The tournament/event Intel Extreme Masters became the most watched e-sports event in history, Facebook ventured deeper into live-streaming of e-sports and gaming content and Youtube partnered with e-sports company FaceIT for streaming rights.

Run by MTG owned e-sports company Turtle Entertainment, the e-sports event and tournament Intel Extreme Masters in Katowice took place 25-26 of February and 3-5 of March 2017. The event had over 46 million unique viewers – thereby overtaking League of Legends World Championships in October 2016 as the most watched e-sport event in history.  However, it is important to note that while League of Legends WC reached fewer viewers in total (43 million), it most probably had a higher peak viewership, since IEM Katowice hosted tournaments in three different games; LoL, CS:GO, and Starcraft II – segmenting viewership between the three. Nevertheless, it’s an accomplishment corresponding to a yearly increase of more than +35% viewership compared to 2016.

Furthermore, Facebook recently announced that they are releasing the feature of livestreaming directly from desktop to your followers/friends on Facebook. This is a definite step toward competing with e-sport  actors such as Twitch.tv and Youtube Gaming. Meanwhile, Youtube partnered with e-sports company FaceIT, which was announced late last week as the biggest e-sports investment from the Google owned company to date. FaceIT runs the e-sports league “Esports Championship Series” (ECS) which will now be exclusively available on Youtube.

More on the development of the e-sports and gaming industry in the Nordics can be found in Mediavision’s latest analysis “E-sports & Gaming 2016/2017”, including unique insight into the development of both consumers and actors in the industry.

Sources: Company press releases, Reuters.

By Fredrik Liljeqvist, analyst at Mediavision.

 


 

2017-03-17

Ny e-sport/gaminganalys, Facebook satsar på sport och Googles annonsintäkter växer

Under veckan som gått har: Facebook gjort intåg på sportmarknaden, en ny analys från Mediavision av marknaden för svensk och nordisk e-sport och gaming publicerats, Google visat sig ta än större andel av den digitala annonsmarknaden i USA, och Melodifestivalen gått i mål med tillväxt av unga tittare.

Univision, rättighetsägare till sändningar av den amerikanska fotbollsligan MLS, kommer livesända matcher på Facebook. Minst 22 matcher kommer livesändas gratis för samtliga användare, från Univisions Facebook-sida. Denna sportsatsning, i samband med att man tidigare slutit exklusiva avtal med stora aktörer inom e-sport, och även visat matcher från spanska La Liga, exponerar en ny satsning från Facebooks sida; livesport. Kan tjänstens 1,23 miljarder dagliga användare bidra med tillräckliga monetära incitament för Facebook att ge sig in i budgivningskrigen om de riktigt stora sporträttigheterna?

I en helt ny analys rapporterar Mediavision om svensk och nordisk marknad för e-sport och gaming. Tittarintresset har aldrig varit högre och daglig onlineräckvidd för e-sport/gaming ligger nu ca 33% högre än för traditionell sport i Sverige. Samtidigt står Sverige ut jämfört med övriga Norden, något som har ett flertal förklaringar. I Norden är Youtube den mest populära tjänsten för e-sport/gaming-innehåll, följt av Amazonägda Twitch.tv. Vidare, mycket tack vare Youtube, fortsätter Google ta än större andel av av digitala annonsintäkter i USA; nu uppe i 41%, enligt rapport från Emarketer.

Melodifestivalen innehar årligen några av de mest populära tv-sändningarna i Sverige. Under finalen 2017 lyckades produktionen dessutom stävja den generellt nedåtgående trenden i tittande på traditionell tv bland unga (15-24), med en ökning i rating jmf 2016 på drygt +31%.

Av Fredrik Liljeqvist, Analytiker på Mediavision

 


 

2017-03-16

Stark säsong för Melodifestivalen

Melodifestivalen har nu avgjorts och vi skickar Robin Bengtsson med låten ”I Can’t Go On” till Ukraina i maj.

Som den folkfest den är, drar Melodifestivalen alltid höga tittarsiffror och hamnar därmed i toppen bland programmen med högst rating (finalen förra året hade tredje högst rating av alla program under året, tätt efter Kalle Anka och Eurovision). I år var inget undantag. I 3+ ökade den genomsnittliga ratingen för hela säsongen till 35,1 jämfört med 34,2 under 2016 års säsong; motsvarande en ökning på +3%. Finalavsnittet ökade starkare än så, från 36,9 till 39,9; motsvarande +8% YOY.

Tittartiden för årets säsong förblev stabil i 3+, men aningen nedåtgående trend jämfört med tidigare år. Endast bland 60+ ökade tittartiden, från 38,3 till 41,2 min; motsvarande +7% YOY. Liknande utveckling speglades i målgruppens rating; +10% YOY bland 60+.

För finalen ökade ratingen i samtliga målgrupper jämfört med förra årets final; 3+ ökade +8% YOY. Störst ökning återfanns i den målgrupp där traditionellt TV-tittande överlag avtar snabbast, 15-24; +31% YOY, från 19,7 till 25,9. Även i tittartid och tittartidsandel var 15-24 den målgrupp som ökade mest. 15-24-åringar tittade i genomsnitt 32,2 min på årets final, en ökning från 26 min förra året, motsvarande +24%. Tittartidsandelen uppgick till hela 93,5 procent på årets final jämfört med 75,9 på finalen 2016.

Klart är att Melodifestivalen fortsätter locka tittare på en i övrigt avtagande TV-marknad, och att årets säsong och framförallt final, lyckats attrahera den mest svårflörtade målgruppen 15-24.

 

Av Gunnar Klöfver, Analytiker på Mediavision

 


 

2017-03-03

Gamla och nya medier möts och Snapchat börsnoteras

Globala och digitala medieföretag har på senare tid dominerat nyhetsflödet. Börsnoteringen för Snap Inc. överträffade förväntningar och landade, natten till idag, på ett värde av totalt 217 miljarder SEK (24 miljarder USD). Youtube annonserar släppet av betal-TV-tjänsten Youtube TV, och Facebook offentliggör nya annonsmöjligheter för rörlig bild på plattformen.

Facebooks satsningar på annonsering i rörlig bild kommer sannolikt ha stort inflytande på den svenska marknaden då plattformen, tillsammans med Youtube, stod för drygt 70% av svenskarnas tittande på annonsfinansierade webb-TV-tjänster under Q4 2016.

Youtube TV kommer, utöver live-innehåll från stora traditionella TV-bolag, även sända innehåll från plattformens egna betaltjänst ”Youtube Red”. Plattformen kan därav, i förlängningen, ses som ett försök att överbrygga klyftan mellan nya och gamla medier – mellan unga och äldre konsumenter. Nu återstår det att se hur framgångsrik tjänsten blir.

Av Fredrik Liljeqvist, Analytiker på Mediavision

 


2017-02-23

Transparens bland växande webb-TV-tjänster och blockerad piratkopiering.

Annonsörer har länge eftersökt transparens gällande tittandemätningar på webb-TV-tjänster. Detta blir extra viktigt från aktörer som Youtube och Facebook som i Q4 2016 stod för drygt 70% av svenskarnas tittande på annonsfinansierade webb-TV-tjänster. Efter haveriet som var Facebooks överskattade tittarsiffror för ca ett halvår sedan öppnar Google nu dörrarna för det oberoende mätföretaget Media Rating Council att granska mätmetoderna som används på Youtube. Detta sker inte mer än två veckor efter att Facebook gjort detsamma.

Samtidigt går IRM ut med sin helårsrapport över 2016 där just webb-TV omnämns som en av de årligen snabbast växande kategorierna på hela den svenska annonsmarknaden.

Patent- och marknadsöverdomstolen har tidigare dömt Bredbandsbolaget till blockering av The Pirate Bay och Swefilmer, som tillgängliggör upphovsrättsskyddat material för allmänheten. Samtidigt konsumerade nära en fjärdedel (24%) av Sveriges befolkning (15-74 år) piratkopierat innehåll månatligen under Q4 2016. Trots detta avstår nu Telia från att blockera dessa siter, med argumentet att domen mot Bredbandsbolaget var ett enskilt beslut.

Av Fredrik Liljeqvist, Analytiker på Mediavision