2017-05-22

Mediavision analyserar utvecklingen bland aktörer på amerikansk TV-marknad, Q1 2017.

Urval USAs största aktörer på TV-marknaden: Omsättning i miljarder USD YOY

Under årets första kvartal kan vi konstatera att de amerikanska operatörsjättarna AT&T, Verizon och Comcast, liksom mediehusen Disney, 21st Century Fox, Time Warner och CBS rapporterar spridda skurar i omsättningsutveckling. Comcast redovisar högst procentuell försäljningsökning, mycket tack vare god utveckling för helägda NBCUniversal som under kvartalet släppte ett flertal framgångsrika filmer, däribland Fast & Furious 8. CBS å andra sidan visar ett relativt stort tapp i omsättning under Q1 jmf samma period föregående år. Minskningen beror huvudsakligen på minskade annonsintäkter i och med tappet av Super Bowl-sändningarna till 21st Century Fox; vilket i sin tur uppges vara en av huvudanledningarna till varför de sistnämnda visade tillväxt. Generellt ligger tillväxten i områden som OTT, innehållsproduktion och sporträttigheter, medan pressen nedåt fortsätter inom traditionell kabel-TV.

Följaktligen är det de ”nya” aktörerna, utan hemvist inom mer traditionella medieaffärer, som uppvisar högst tillväxt. Google och Facebooks genererar fortsatt rejäl tillväxt i annonsintäkter, samtidigt som Netflix fortsätter öka på konsumentsidan, framförallt på marknader utanför hemmamarknaden USA. Twitter, som den senaste tiden gjort stora satsningar på rörlig bild (både inom sport, e-sport, och nyheter) minskar dock i omsättning, vilket också lett till en hel del diskussioner om Twitters framtida utsikter som annonsplattform. Värt att notera är att Twitters investeringar i video genererade högre absolut tillväxt än i något annat segment, men det kunde alltså inte kompensera för relativt stora tapp i annonsintäkter på annat håll.

Innan slutet av 2017 förväntas AT&T:s uppköp av Time Warner genomföras, samtidigt som Verizon under sommaren planerar sammanföra internetleverantören AOL och Yahoo till företaget Oath.

Av Fredrik Liljeqvist, Analytiker på Mediavision.

 


 

2017-05-15

Händelserik start på svenskt spelår: Spelutredning och kasinospel i centrum

Läs mer
2017-05-05

5 maj: Discovery Networks, Twitter, MTG, HBO, och Magine

Läs mer
2017-04-28

Lokalt kontra globalt i fokus när Mediavision höll frukostseminarium

Läs mer
2017-04-21

Bonnier Broadcasting genomför besparingar, Sky och HBO samarbetar, och Facebook satsar på AR 

Läs mer
2017-03-29

Annonsörer fortsätter fly Youtube medan Discovery och Spotify satsar mer annonsdrivet.

Läs mer
2017-03-24

E-sports event breaks viewing record, Youtube and Facebook ramp up e-sports and gaming investments.

Läs mer
2017-03-17

Ny e-sport/gaminganalys, Facebook satsar på sport och Googles annonsintäkter växer

Läs mer
2017-03-16

Stark säsong för Melodifestivalen

Läs mer
2017-03-03

Gamla och nya medier möts och Snapchat börsnoteras

Läs mer
2017-02-23

Transparens bland växande webb-TV-tjänster och blockerad piratkopiering.

Läs mer