2017-07-03

Facebook sänder Champions League, Google gör VR-annonser, och podcastmarknad med stark tillväxt

Google visade nyligen upp sin nya lösning för VR-annonsering; Advr. Prototypen visar en kub i användarens synfält som vid interaktion visar en annons. Lösningens syfte är att främja utveckling av annonsfinansierade VR-applikationer till smarttelefoner som exempelvis kan användas i Googles egna VR-enheter; Google Cardboard eller Daydream.

Samtidigt har Facebook nått 2 miljarder månatligen aktiva användare. En milstolpe som innebär en fördubbling sedan 2012. Nyheten kommer hand i hand med att Facebook knutit avtal med Fox Sports om distribution av Champions League i USA. Sändningarna kommer att ske på Fox Sports Facebook-sida. Affären är endast en i ledet av såväl sport- som ryktade TV-seriesatsningar från sociala medie-jätten, något som togs upp i Nyhetsbrevet v22.

Ett annat medieslag på uppgång är podcasts, som enligt prognos från IAB väntar stark tillväxt under 2017. Totalt väntas amerikansk podcastmarknad uppnå 220 MUSD under 2017, en tillväxt på +85% jämfört med 2016. Under 2016 har majoriteten av annonspengarna genererats av upplästa annonser (60%), snarare än förproducerade reklamavbrott av tredje part (40%).

Källa: IAB Podcast Ad Revenue Study, June 2017

Av Torbjörn Axelsson, Analytiker på Mediavision.

2017-06-16

E-sport & gaming: E3-mässan, sommarens stora evenemang, och fördjupat samarbete mellan ESL och Intel

Läs mer
2017-06-02

Sociala medier och rörlig bild, Twitter livesänder politisk debatt och Snap gör drönare

Läs mer
2017-05-22

Mediavision analyserar utvecklingen bland aktörer på amerikansk TV-marknad, Q1 2017.

Läs mer
2017-05-15

Händelserik start på svenskt spelår: Spelutredning och kasinospel i centrum

Läs mer
2017-05-05

5 maj: Discovery Networks, Twitter, MTG, HBO, och Magine

Läs mer
2017-04-28

Lokalt kontra globalt i fokus när Mediavision höll frukostseminarium

Läs mer
2017-04-21

Bonnier Broadcasting genomför besparingar, Sky och HBO samarbetar, och Facebook satsar på AR 

Läs mer
2017-03-29

Annonsörer fortsätter fly Youtube medan Discovery och Spotify satsar mer annonsdrivet.

Läs mer
2017-03-24

E-sports event breaks viewing record, Youtube and Facebook ramp up e-sports and gaming investments.

Läs mer
2017-03-17

Ny e-sport/gaminganalys, Facebook satsar på sport och Googles annonsintäkter växer

Läs mer
2017-03-16

Stark säsong för Melodifestivalen

Läs mer
2017-03-03

Gamla och nya medier möts och Snapchat börsnoteras

Läs mer
2017-02-23

Transparens bland växande webb-TV-tjänster och blockerad piratkopiering.

Läs mer