2017-03-24

E-sports event breaks viewing record, Youtube and Facebook ramp up e-sports and gaming investments.

During the past week, the e-sports and gaming industry has been at the top of many news outlets. The tournament/event Intel Extreme Masters became the most watched e-sports event in history, Facebook ventured deeper into live-streaming of e-sports and gaming content and Youtube partnered with e-sports company FaceIT for streaming rights.

Run by MTG owned e-sports company Turtle Entertainment, the e-sports event and tournament Intel Extreme Masters in Katowice took place 25-26 of February and 3-5 of March 2017. The event had over 46 million unique viewers – thereby overtaking League of Legends World Championships in October 2016 as the most watched e-sport event in history.  However, it is important to note that while League of Legends WC reached fewer viewers in total (43 million), it most probably had a higher peak viewership, since IEM Katowice hosted tournaments in three different games; LoL, CS:GO, and Starcraft II – segmenting viewership between the three. Nevertheless, it’s an accomplishment corresponding to a yearly increase of more than +35% viewership compared to 2016.

Furthermore, Facebook recently announced that they are releasing the feature of livestreaming directly from desktop to your followers/friends on Facebook. This is a definite step toward competing with e-sport  actors such as Twitch.tv and Youtube Gaming. Meanwhile, Youtube partnered with e-sports company FaceIT, which was announced late last week as the biggest e-sports investment from the Google owned company to date. FaceIT runs the e-sports league “Esports Championship Series” (ECS) which will now be exclusively available on Youtube.

More on the development of the e-sports and gaming industry in the Nordics can be found in Mediavision’s latest analysis “E-sports & Gaming 2016/2017”, including unique insight into the development of both consumers and actors in the industry.

Sources: Company press releases, Reuters.

By Fredrik Liljeqvist, analyst at Mediavision.

 


 

2017-03-17

Ny e-sport/gaminganalys, Facebook satsar på sport och Googles annonsintäkter växer

Under veckan som gått har: Facebook gjort intåg på sportmarknaden, en ny analys från Mediavision av marknaden för svensk och nordisk e-sport och gaming publicerats, Google visat sig ta än större andel av den digitala annonsmarknaden i USA, och Melodifestivalen gått i mål med tillväxt av unga tittare.

Univision, rättighetsägare till sändningar av den amerikanska fotbollsligan MLS, kommer livesända matcher på Facebook. Minst 22 matcher kommer livesändas gratis för samtliga användare, från Univisions Facebook-sida. Denna sportsatsning, i samband med att man tidigare slutit exklusiva avtal med stora aktörer inom e-sport, och även visat matcher från spanska La Liga, exponerar en ny satsning från Facebooks sida; livesport. Kan tjänstens 1,23 miljarder dagliga användare bidra med tillräckliga monetära incitament för Facebook att ge sig in i budgivningskrigen om de riktigt stora sporträttigheterna?

I en helt ny analys rapporterar Mediavision om svensk och nordisk marknad för e-sport och gaming. Tittarintresset har aldrig varit högre och daglig onlineräckvidd för e-sport/gaming ligger nu ca 33% högre än för traditionell sport i Sverige. Samtidigt står Sverige ut jämfört med övriga Norden, något som har ett flertal förklaringar. I Norden är Youtube den mest populära tjänsten för e-sport/gaming-innehåll, följt av Amazonägda Twitch.tv. Vidare, mycket tack vare Youtube, fortsätter Google ta än större andel av av digitala annonsintäkter i USA; nu uppe i 41%, enligt rapport från Emarketer.

Melodifestivalen innehar årligen några av de mest populära tv-sändningarna i Sverige. Under finalen 2017 lyckades produktionen dessutom stävja den generellt nedåtgående trenden i tittande på traditionell tv bland unga (15-24), med en ökning i rating jmf 2016 på drygt +31%.

Av Fredrik Liljeqvist, Analytiker på Mediavision

 


 

2017-03-16

Stark säsong för Melodifestivalen

Melodifestivalen har nu avgjorts och vi skickar Robin Bengtsson med låten ”I Can’t Go On” till Ukraina i maj.

Som den folkfest den är, drar Melodifestivalen alltid höga tittarsiffror och hamnar därmed i toppen bland programmen med högst rating (finalen förra året hade tredje högst rating av alla program under året, tätt efter Kalle Anka och Eurovision). I år var inget undantag. I 3+ ökade den genomsnittliga ratingen för hela säsongen till 35,1 jämfört med 34,2 under 2016 års säsong; motsvarande en ökning på +3%. Finalavsnittet ökade starkare än så, från 36,9 till 39,9; motsvarande +8% YOY.

Tittartiden för årets säsong förblev stabil i 3+, men aningen nedåtgående trend jämfört med tidigare år. Endast bland 60+ ökade tittartiden, från 38,3 till 41,2 min; motsvarande +7% YOY. Liknande utveckling speglades i målgruppens rating; +10% YOY bland 60+.

För finalen ökade ratingen i samtliga målgrupper jämfört med förra årets final; 3+ ökade +8% YOY. Störst ökning återfanns i den målgrupp där traditionellt TV-tittande överlag avtar snabbast, 15-24; +31% YOY, från 19,7 till 25,9. Även i tittartid och tittartidsandel var 15-24 den målgrupp som ökade mest. 15-24-åringar tittade i genomsnitt 32,2 min på årets final, en ökning från 26 min förra året, motsvarande +24%. Tittartidsandelen uppgick till hela 93,5 procent på årets final jämfört med 75,9 på finalen 2016.

Klart är att Melodifestivalen fortsätter locka tittare på en i övrigt avtagande TV-marknad, och att årets säsong och framförallt final, lyckats attrahera den mest svårflörtade målgruppen 15-24.

 

Av Gunnar Klöfver, Analytiker på Mediavision

 


 

2017-03-03

Gamla och nya medier möts och Snapchat börsnoteras

Globala och digitala medieföretag har på senare tid dominerat nyhetsflödet. Börsnoteringen för Snap Inc. överträffade förväntningar och landade, natten till idag, på ett värde av totalt 217 miljarder SEK (24 miljarder USD). Youtube annonserar släppet av betal-TV-tjänsten Youtube TV, och Facebook offentliggör nya annonsmöjligheter för rörlig bild på plattformen.

Facebooks satsningar på annonsering i rörlig bild kommer sannolikt ha stort inflytande på den svenska marknaden då plattformen, tillsammans med Youtube, stod för drygt 70% av svenskarnas tittande på annonsfinansierade webb-TV-tjänster under Q4 2016.

Youtube TV kommer, utöver live-innehåll från stora traditionella TV-bolag, även sända innehåll från plattformens egna betaltjänst ”Youtube Red”. Plattformen kan därav, i förlängningen, ses som ett försök att överbrygga klyftan mellan nya och gamla medier – mellan unga och äldre konsumenter. Nu återstår det att se hur framgångsrik tjänsten blir.

Av Fredrik Liljeqvist, Analytiker på Mediavision

 


2017-02-23

Transparens bland växande webb-TV-tjänster och blockerad piratkopiering.

Annonsörer har länge eftersökt transparens gällande tittandemätningar på webb-TV-tjänster. Detta blir extra viktigt från aktörer som Youtube och Facebook som i Q4 2016 stod för drygt 70% av svenskarnas tittande på annonsfinansierade webb-TV-tjänster. Efter haveriet som var Facebooks överskattade tittarsiffror för ca ett halvår sedan öppnar Google nu dörrarna för det oberoende mätföretaget Media Rating Council att granska mätmetoderna som används på Youtube. Detta sker inte mer än två veckor efter att Facebook gjort detsamma.

Samtidigt går IRM ut med sin helårsrapport över 2016 där just webb-TV omnämns som en av de årligen snabbast växande kategorierna på hela den svenska annonsmarknaden.

Patent- och marknadsöverdomstolen har tidigare dömt Bredbandsbolaget till blockering av The Pirate Bay och Swefilmer, som tillgängliggör upphovsrättsskyddat material för allmänheten. Samtidigt konsumerade nära en fjärdedel (24%) av Sveriges befolkning (15-74 år) piratkopierat innehåll månatligen under Q4 2016. Trots detta avstår nu Telia från att blockera dessa siter, med argumentet att domen mot Bredbandsbolaget var ett enskilt beslut.

Av Fredrik Liljeqvist, Analytiker på Mediavision