Hundratusentals svenskar spelar på onlinekasino

Onlinekasino är en av de spelformer som ökat snabbast i Sverige de senaste åren, både sett till antalet spelare och i total omsättning. Kampen bland spelbolagen om spelarnas pengar är också stenhård. Efter förslag i regeringens spelutredning öppnas möjligheten även upp för Svenska Spel och ATG att erbjuda kasinospel online – något som skulle spetsa till konkurrensen ytterligare.

31 mars presenterades regeringens spelutredning med rekommendationer för en framtida svensk spelmarknad. Där föreslogs att ett licenssystem införs, i vilket speloperatörer kan ansöka om licens för att bedriva olika spelformer riktade till svenska konsumenter. Ett av förslagen var att det ska bli tillåtet för svenska licenstagare att erbjuda onlinekasino, vilket öppnar upp för att aktörer som statliga Svenska Spel och ATG skulle kunna erbjuda spelformen i framtiden.

Mediavision följer svenskarnas spelvanor kontinuerligt och kan konstatera att på månadsbasis lockar onlinekasino mellan 200 000 och 230 000 spelare. Eftersom det i dagsläget alltså inte är tillåtet för aktörer med svenskt speltillstånd att erbjuda onlinekasino, har spelarna uteslutande fått vända sig till utlandsreglerade bolag som Bet365, Kindred (Unibet) och Betsson.

Bland dessa aktörer är kampen om spelarna stenhård. Under årets första kvartal sändes TV-reklam för 27 olika varumärken inom onlinekasino och sammantaget stod dessa för var tionde reklamminut i TV under perioden. Det är också två av de större annonsörerna – Unibet och Betsson – som lockar flest kasinospelare, med vardera cirka 50 000 månatliga spelare i snitt under Q1 2017. Varumärken som Leovegas, Mr Green och Casumo ligger dock inte långt bakom i antal kasinospelare.

 

Press release April 2017 – PDF