Mediavisions Q3-analys: Unga väljer framförallt Netflix och Youtube

Nära 45 procent av svenskarna (15-74 år) tittar på webb-TV en vanlig dag, en hög siffra också internationellt. Men bland unga är räckvidden betydligt högre än så. Hela 60 procent av 15-24-åringarna tittar på webb-TV en vanlig dag. Framförallt lockas unga av stora globala tjänster som Netflix, Youtube och Twitch.

Webb-TV har sedan länge varit mest populärt bland yngre. Mediavision har under det tredje kvartalet 2017 tittat på vilka tjänster som idag lockar just 15-24-åringarna och vad som driver deras stora konsumtion av webb-TV. Knappast förvånande är det framförallt de globala streamingtjänsterna som attraherar.

Det är speciellt två sorters innehåll som lockar extra, nämligen drama och det som ibland kallas ”användargenererat”. I synnerhet påkostade amerikanska serier på Netflix och HBO Nordic har drivit upp konsumtionen. Men också innehåll från Youtube och Twitch lockar, ofta icke-professionellt och som sagt skapat av användarna själva. Inte sällan handlar det om spelande och e-sport. 55 procent av 15-24-åringar tittar en vanlig dag på någon av de globala streamingtjänsterna. För tjänster som SVT Play eller TV4 Play är siffran mer blygsam; 26 procent i målgruppen unga tittar på lokala tjänster en vanlig dag.

Skillnaden i konsumtionsmönster mellan olika grupper minskar dock över tid. Just nu är det dessutom bland de lite äldre som skiftet till webb-TV går som snabbast. I tredje kvartalet tittar t ex nära 30 procent av 55-74-åringarna på webb-TV en vanlig dag. Det är en stark tillväxt jämfört med samma period förra året.

– De globala streamingtjänsternas starka ställning bland unga skapar förstås huvudvärk bland medieaktörer som endast är verksamma lokalt i Sverige eller kanske Skandinavien. Inte minst eftersom unga i så hög grad också lämnat traditionell tablå-TV. Konkurrensen har helt enkelt blivit betydligt tuffare för lokala medieaktörer och det gör det ännu svårare att locka unga. I förlängningen riskerar detta att försämra lokala mediers ställning. Då kan också deras intäkter komma att påverkas, oavsett om det rör sig om annons- eller betaltjänster. Men att det är svårt är inte samma sak som att det är omöjligt. Den goda nyheten är att den sammantagna konsumtionen av rörlig bild aldrig varit större. Alla nya tjänster och ett enormt utbud har drivit upp efterfrågan till helt nya nivåer, säger Marie Nilsson, VD på Mediavision.

Pressrelease november 2017.pdf