Tillväxt för TV på webben under andra kvartalet

24 August 2010

4,3 miljoner 15-74-åringar tittade på webb-TV någon gång under andra kvartalet. Detta är en fortsatt stark utveckling jämfört med samma period 2009. Per vecka tittade nära 2,5 miljoner eller drygt var tredje 15-74-åring, visar Mediavisions senaste analys. Stora händelser under året som OS, fotbolls-VM och prinsessbröllop bidrar till den starka utvecklingen. Största konsumenter är de yngre, men intresset sprider sig till allt fler. Bland de yngre, de mellan 15-34-år, tittar nu hela 44 procent på webb-TV under en genomsnittlig vecka. Tack vare bland andra SVT:s och TV4:s playkanaler, men också kvällstidningarna, har webb-TV även etablerats i bredare grupper. 29 procent av dem över 35 år utnyttjar nu möjligheten att titta på TV när de vill. För ett år sedan var veckoräckvidden för webb-TV i denna grupp 23 procent, d v s tillväxt noteras fortfarande Mediavision – Pressrelease webb-TV 20100824