Receive our latest updates!
500 000 hushåll med webb-TV-abonnemang | Mediavision | Affärsutveckling och strategi för medieindustrin

500 000 hushåll med webb-TV-abonnemang

TV-tittande via internet är redan väletablerat i Sverige. I spetsen står gratistjänster som t ex Youtube och SVT Play. I höstas lanserades även flera betaltjänster där internationella aktörer som Netflix och HBO tog upp kampen med lokala spelare som Viaplay och Filmnet. Det ökade utbudet har fått tydlig effekt på marknaden.

I mars 2013 hade 500 000 svenska hushåll någon form av webb-TV-abonnemang eller prenumeration på s k streamingtjänst. Det betyder att hushållen betalar för möjligheten att titta på TV-serier, filmer, sport etc över internet. Den mycket snabba tillväxten har framför allt drivits av Netflix. Antal hushåll med webb-TV-abonnemang är tre gånger så många som innan Netflix lanserades i oktober 2012.

Netflix är överlägset störst på marknaden, men inte den enda vinnaren. Även aktörer som Viaplay och HBO Nordic har vuxit under första kvartalet 2013.

– Tillväxten av webb-TV-abonnemang är anmärkningsvärd. Den har gått mycket snabbare än lansering av andra betal-TV-plattformar som t ex satellit-TV eller det digitala marknätet. För TV-industrin som helhet är det som händer nu högintressant. Nya typer av tjänster från flera och delvis nya aktörer skapar ett nytt marknadsläge. För många hushåll kan det dock ännu handla om nyhetens behag, med olika prova-på-abonnemang, säger Natalia Borelius på Mediavision.

Mediavision följer löpande utvecklingen av den framväxande webb-TV-marknaden.

Pressrelease OTT Q1 2013