Vill du veta mer?
Kontakta våra analytiker för mer information om hur vår analys kan hjälpa just dig att fatta välinformerade, lönsamma affärsbeslut.
Mediavisions analys av streamingaktörernas innehåll
Konkurrensen på den nordiska streamingmarknaden är stor. I takt med fler tjänster och större utbud blir sambanden mellan innehåll, abonnemang och marknadsandelar allt viktigare. Vilket innehåll driver tillväxt – och vad får kunderna att stanna kvar?
Inventory Insight är en helt datadriven utbudsanalys. Den inbegriper allt on demand-innehåll (dvs undantaget sport och live) på flertalet streamingtjänster i Norden. Mediavision kartlägger och analyserar innehållet i streamingtjänsterna och hur det påverkar konsumtion, aktörer och marknadsdynamik. Analysen kombinerar utbud och efterfrågan – dvs samverkan mellan aktörernas tjänster och konsumenterna. Ett praktiskt, datadrivet och relevant underlag inför beslut kring innehållsstrategi.
Streamingtjänster som omfattas av analysen
Netflix
Disney+
HBO Nordic
Amazon Prime Video
Viaplay
C More
Dplay Premium
Telia Play
Com Hem Play+
Elisa Viihde Aitio
Ruutu
TV 2 PLAY
TV2 Sumo
SF Kids
SF Anytime
Blockbuster
Youtube (köp-/hyrfilm)
Google play (köp-/hyrfilm)
DR
NRK TV
SVT Play
YLE Arenan
TV4 Play
Viafree
Öppet Arkiv
Utbudet
Efterfrågan
Inventory Insight kombinerar innehållskartläggning med ca 20 000 årliga, riksrepresentativa, intervjuer med 15–74-åringar i Norden.