Inventory Insight

Mediavisions analys av streamingaktörernas innehåll

Konkurrensen på den nordiska streamingmarknaden är stor. I takt med fler tjänster och större utbud blir sambanden mellan innehåll, abonnemang och marknadsandelar allt viktigare. Vilket innehåll driver tillväxt – och vad får kunderna att stanna kvar?

Inventory Insight är en helt datadriven utbudsanalys. Den inbegriper allt on demand-innehåll (dvs undantaget sport och live) på flertalet streamingtjänster i Norden. Mediavision kartlägger och analyserar innehållet i streamingtjänsterna och hur det påverkar konsumtion, aktörer och marknadsdynamik. Analysen kombinerar utbud och efterfrågan – dvs samverkan mellan aktörernas tjänster och konsumenterna. Ett praktiskt, datadrivet och relevant underlag inför beslut kring innehållsstrategi.

Streamingtjänster som omfattas av analysen
Netflix
Disney+
HBO Nordic
Amazon Prime Video
Viaplay
C More
Dplay Premium
Telia Play
Com Hem Play+
Elisa Viihde Aitio
Ruutu
TV 2 PLAY
TV2 Sumo
SF Kids
SF Anytime
Blockbuster
Youtube (köp-/hyrfilm)
Google play (köp-/hyrfilm)
DR
NRK TV
SVT Play
YLE Arenan
TV4 Play
Viafree
Öppet Arkiv

 

INNEHÅLL

Utbudet

  • Antal titlar och timmar (library) per tjänst och totalt
  • Genrefördelning, nyproducerat, lokalt/internationellt innehåll
  • Överlapp mellan tjänster, innehåll och positionering per aktör

Efterfrågan

  • Räckvidd, tittartid, tittartidsandelar, NKI och NPS, preferens/uppfattning
  • Hushållspenetration, churnintentioner, ARPU etc.
  • Analys av vilket innehåll som ger vilken utdelning

 

Inventory Insight kombinerar innehållskartläggning med ca 20 000 årliga, riksrepresentativa, intervjuer med 15–74-åringar i Norden.

Vill du veta mer?

Kontakta våra analytiker för mer information om hur vår analys kan hjälpa just dig att fatta välinformerade, lönsamma affärsbeslut.

Gunnar Klöfver

Projektledare

Gustaf Helleday

Analytiker