Höga förväntningar när Apple TV Plus lanseras i Sverige

30 October 2019

Den första november lanserar Apple sin nya streamingtjänst Apple TV Plus i mer än 100 länder runtom i världen. I Sverige är intresset för tjänsten redan stort. Med en prisnivå som ligger betydligt lägre än konkurrenternas är förväntningarna höga.  

Trots att Apple TV Plus inte lanserats än, är intresset för tjänsten redan stort bland konsumenter. 12% av svenska hushåll säger att de skulle vilja få tillgång till tjänsten. Samtidigt är intresset fortfarande betydligt högre för marknadsledaren Netflix. Nästan dubbelt så många, 23% av hushållen som inte redan har tillgång till Netflix, säger att de skulle vilja ha det.

Intresse för tjänst bland icke-innehavare av resp. tjänst¹, 15–74 år


¹ Intresse för respektive tjänst bland HH som inte abonnerar på tjänsten idag

Merparten av de konsumenter som vill få tillgång till Apple TV Plus, abonnerar redan på Netflix. Priset kommer därför sannolikt ha viss inverkan på det slutgiltiga köpbeslutet. Apple TV Plus kostar 59 kr i månaden, vilket kan jämföras med Netflix som kostar 109/139 kr per månad för motsvarande paket. Viaplay och Cmore ligger på samma nivå; 109 resp. 139 kr per månad. ÄvenHBO Nordic kostar numera lika mycket, efter att priset höjts från 99 till 109 kr per månad i november 2019.

Prisnivån för Apple TV Plus är låg jämfört konkurrenterna, men den stora frågan är vad konsumenten får för sina pengar. Erbjudandet är smalt men attraktivt, med titlar som The Morning Show med Jennifer Aniston och Reese Witherspoon, See med Jason Momoa (Aquaman), Dickenson med Hailee Steinfeld och For All Mankind med svenske Joel Kinnaman.

– Apple TV Plus fokuserar på originalinnehåll. Det ger exklusivitet men innebär också att det tar tid att bygga ett stort utbud, säger Marie Nilsson, VD på Mediavision. För många hushåll kanske det innebär att Apple i första hand ses som ett komplement till streaming-giganter som Netflix. Här i Norden kan det innebära att Apple TV Plus kommer att upplevas som mindre hotfullt av de lokala aktörerna, trots deras enorma innehållsbudget.

Mediavision följer löpande utvecklingen av video- och streamingmarknaden i Norden.