Receive our latest updates!
I miljon tittar på webb-TV dagligen och 4 miljoner under ett kvartal | Mediavision | Affärsutveckling och strategi för medieindustrin

I miljon tittar på webb-TV dagligen och 4 miljoner under ett kvartal

Under fjärde kvartalet tittade 1 miljon 15-74-åringar på webb-TV dagligen. Sett över hela kvartalet når webb-TV mer än hälften av svenskarna. Mediavisions senaste webb-TV-analys för fjärde kvartalet 2009, visar att de nya sätten att titta på TV är väletablerade och att fler och fler hittar till TV-innehållet på nätet. Det mesta talar för att 2010 blir ett nytt rekordår för webb-TV, när allt fler medieföretag väljer att göra sitt innehåll tillgängligt via internet och olika typer av play-tjänster. Även de stora evenemangen – OS, fotbolls-VM och prinsessbröllop kommer att driva utvecklingen för video-on-demand. Men det är viktigt att också annonsmarknaden för webb-TV tar fart.

Oavsett ålder, har webb-TV idag en stor publik. I alla åldersgrupper, med undantag för dem som är äldre än 55 år, är det numera över 60 procent som tittar på webb-TV. En viktig förklaring till den snabba utvecklingen under 2009 är att fler TV-kanaler startat play-tjänster. Detta har mycket tydligt drivit upp användandet i många grupper.

– I nästa steg kan vi räkna med att alltfler kommer att vilja titta på playinnehållet också från sin stora TV, inte bara från datorn. Webb-TV och ”vanlig” TV kommer därför alltmer att växa ihop. Under slutet av 2009 såg vi hur publikfavoriter på traditionell TV, t ex Idol, Hollywoodfruar och Ullared, också lockade storpublik till webben. Idag är webb-TV i hög grad innehåll som är producerat professionellt, och det är inom det här området som de stora förändringarna äger rum. Men det är också viktigt att reklammarknaden för webb-TV tar fart säger Marie Nilsson VD på Mediavision.

– Vår analys visar att reklammarknaden för webb-TV var begränsad under 2009 och att den nådde ca 50 miljoner kronor. Om allt fler program visas i webb-TV och tittarutvecklingen fortsätter, pekar detta mot en kraftig tillväxt av annonsmarknaden under kommande år. Vi såg när internetmarknaden föddes att det kan gå mycket fort.

Pressrelease webbTV 2010 02 09