Receive our latest updates!
Julklappstips från Mediavision: Köp en smartphone till mormor | Mediavision | Affärsutveckling och strategi för medieindustrin

Julklappstips från Mediavision: Köp en smartphone till mormor

Julklappar som man kan surfa med är eftertraktade hos konsumenterna. Mediavision har stämt av köpsuget bland svenska folket för några av de senaste produkterna. Allra mest populärt är smartphones – också bland de äldre.

Inför de stundande julklappsinköpen bjuder Mediavision på analysresultat av de svenska konsumenternas intresse för nya medieprodukter. Nära var tredje svensk överväger att så småningom skaffa smartphone och lika många visar intresse för nästa generations mobila bredband, 4G. 20 procent säger sig vara intresserade av surfplattan.

Bland tonårstjejer är intresset stort för Iphone, 34 procent skulle vilja skaffa telefonen. Bland jämnåriga killar önskar sig nära 50 procent en smartphone, men inte i lika hög grad en Iphone specifikt.

Bland 25-44-åriga män finns nära en halv miljon som är intresserade av en surfplatta och ännu fler av supersnabbt mobilt bredbandsabonnemang (4G). Kvinnor i samma ålder är betydligt mindre roade av surfplattor och 4G – däremot lockar den smarta mobilen nära 350 000 kvinnor i samma åldersspann.

Bland de äldre, över 65 år, är intresset för smartphones större bland kvinnor än bland män, vilket är intressant eftersom det omvända gäller i samtliga yngre åldersgrupper

Pressrelease julklappstips2010