Mediavision: E-sport lockar fler tittare än traditionell sport online

6 September 2016

Streamad e-sport blir allt mer populärt. Trots att fotbolls-EM lockade många under juni var det dagliga onlinetittandet på e-sport för första gången större än det på traditionell sport under årets andra kvartal. Att intresset för e-sport växer i raketfart råder det inga tvivel om. Globalt uppskattades e-sportpubliken uppgå till nära 230 miljoner år 2015 enligt analysbolaget Newzoo. Samma källa beräknar de globala intäkterna till 325 miljoner dollar under fjolåret, eller drygt 2,8 miljarder kronor. Precis som för traditionell sport kommer intäkterna i huvudsak från rättigheter, evenemang och annonsering. I Sverige har i synnerhet MTG fokuserat på e-sport under det gångna året, med förhoppning om att kapitalisera på det ökande intresset. Bolaget har bland annat förvärvat ett av världens största e-sportbolag, ESL, och svenska Dreamhack. I våras lanserade bolaget även den globala TV-kanalen eSports TV. Mediavision konstaterar att tittandet på e-sport ökar även i Sverige. Under årets andra kvartal växte andelen dagliga onlinetittare som sett e-sport eller gaming till tolv procent, motsvarande fem procent i befolkningen. Detta kan jämföras med att tio procent av dagliga onlinetittare såg traditionell sport under samma period, vilket motsvarar fyra procent utslaget i hela befolkningen. E-sport har alltså gått om traditionell sport i daglig räckvidd inom streaming. Det är bland unga som intresset är som störst. I gruppen 15-34-åringar tittar en av fem online-TV-tittare på e-sport en genomsnittlig dag, dubbelt så många som tittar på traditionell sport på webben. – Utvecklingen har gått mycket snabbt. För ett år sedan var traditionell sport fortfarande större online, men drivet av framförallt unga har e-sport och gaming gått om. Att e-sport dessutom är numerärt större samma kvartal som ett pågående fotbolls-EM gör utvecklingen än mer intressant. Det leder oss att tro att långt fler aktörer kommer ge sig in i denna marknad kommande år, med förväntan om hög tillväxt, säger Arvid Åsbrink, senior analytiker Mediavision. Pressrelease augusti 2016