Receive our latest updates!
Nordic Sports Analysis 2019 | Mediavision | Affärsutveckling och strategi för medieindustrin

Nordic Sports Analysis 2019

CL, PL, NHL, Tippeligan, Handboldligan + 27 andra sporträttigheter

Sport är en exceptionellt stark innehållsgenre, både i traditionell TV och online. Konsumentintresset för sport är en av grundpelarna både för premium- och gratis-TV-tjänster, så väl annonsfinansierade som public service. Med förmågan att locka stor publik och trogna prenumeranter, är sportinnehåll enastående. Det återspeglar sig även i stigande priser på sporträttigheter. Och framåt? Vår slutsats är att värdet på sport, om något, ytterligare kommer att förstärkas. Transformationen på mediemarknaden lockar allt fler mycket starka aktörer att ge sig in i leken. Ytterst är naturligtvis förklaringen ett stort och stabilt konsumentintresse.

Mediavisions  Nordic Sports Analysis 2019 är skriven på engelska och baseras på data insamlad i Norden under det andra kvartalet av 2019.

Några exempel på nyckeltal ur analysen:

  • Tittarintresse
  • Andel abonnerande hushåll
  • Konsumentinresse för specifika ligor och turneringar
  • Stacking – vilka rättigheter sampaketeras i hushållen?
  • Premiumsport i traditionell TV jämfört med SVOD

Kontakta oss för ytterligare information.