Receive our latest updates!
Spotify största plattform för podcastlyssnande i Sverige | Mediavision | Affärsutveckling och strategi för medieindustrin

Spotify största plattform för podcastlyssnande i Sverige

Svensk podcastmarknad växer snabbt. Allt fler lyssnar på podcasts och detta lockar både nya aktörer, som t.ex. Amazonägda Audible, och investeringar till marknaden. En av de aktörer som investerat kraftigt i podcastmediet under 2019, både i Sverige och utomlands, är Spotify. I Mediavisions Q3-analys av svensk ljudmarknad är Spotify idag största plattform för podcastlyssnande i Sverige.

Under tredje kvartalet 2019 lyssnade nära 20% av 15–74-åringarna på podcasts en genomsnittlig dag, vilket är en kraftig ökning under senaste året. Apples podcastapp har länge haft en särställning bland svenska podcastlyssnare, bland annat för att den är förinstallerad i hårdvara från Apple. Mediavision kan dock konstatera att Spotify är större än Apple i Sverige. Över 40% av det dagliga lyssnandet sker genom Spotify. Den tredje största aktören, också svensk, är Acast.

Spotifys satsning som podcastplattform har med andra ord varit framgångsrik i Sverige. Men även i andra länder växer Spotify. Exempelvis rapporterade det amerikanska podcastmätföretaget Voxnest i förra veckan att Spotify nu har passerat Apple Podcasts som största lyssnarplattform också i Tyskland, Frankrike och Norge, utöver Sverige.
– Spotifys position som största plattform för podcastlyssnande i Sverige är intressant på flera sätt. Det speglar Spotifys särställning som ljudplattform i Sverige, där mer än hälften av alla hushåll mellan 15-74 år har ett Spotify-konto. Men det är också ett tecken på att Apple möter ökande konkurrens både på hård- och mjukvarusidan, inte minst från Google. iPhone och apparna som finns förinstallerade där är inte längre guldstandard i Sverige. Det märks i både ljud- och videokonsumtionen, kommenterar Mediavisions VD Marie Nilsson.

Om Mediavision
Mediavision är ett oberoende konsult- och analysföretag, inriktat på analys och strategi inom traditionella och digitala medier. 3000 respondenter mellan 15-74 år intervjuas varje kvartal online i Sverige. Detta innebär, med ett 95 procentigt konfidensintervall, att siffran för daglig räckvidd för podcasts på 19% har en felmarginal på +/- 1.7%.

För mer information, kontakta: 
Marie Nilsson
E-mail: marie.nilsson@mediavision.se
Tel: 08-52 80 90 90