Receive our latest updates!
Stort intresse för Apples och Disneys kommande streamingtjänster | Mediavision | Affärsutveckling och strategi för medieindustrin

Stort intresse för Apples och Disneys kommande streamingtjänster

Konkurrensen på svensk streamingmarknad tilltar. Och nu står de båda giganterna Apple och Disney i begrepp att släppa helt nya tjänster i Sverige. Apple planerar en lansering redan den 1 november i år. Mediavision kan avslöja att intresset i Sverige för dessa tjänster är stort. I augusti uppgav en av tio ett uttalat intresse att få tillgång till respektive tjänst.

Igår annonserade Apple ett lanseringsdatum för sin nya streamingtjänst Apple TV+. Den 1 november kommer tjänsten till Sverige och Mediavision kan idag avslöja att redan nu finns ett betydande intresse för Disneys och Apples streamingtjänster. 10 procent av 15-74-åringarna i Sverige uttalade ett tydligt intresse för någon av de nya tjänsterna i augusti. Detta trots att inget lanseringsdatum då hade kommunicerats för Norden. Konkurrensen om både konsumentens tid och plånbok lär med andra ord öka ytterligare.

Intresse bland svenskar för respektive streamingtjänst, augusti 2019 (15-74 år)

Allt fler amerikanska bolag lanserar tjänster i Norden, vilket innebär att konkurrensen ökar. Det kommer att vara ännu viktigare att nordiska tjänster positionerar sig tydligt och även att dessa kan erbjuda innehåll som de globala aktörerna inte har. Disney och Apple har också kommunicerat att deras tjänster ska vara betydligt billigare än det vi ser på marknaden idag.

– Det som händer nu är väldigt spännande. Att både Apple och Disney snart släpper nya tjänster lär snabba på konsumtionsförändringarna ytterligare. Vi ser ett tydligt intresse för deras tjänster redan innan de släppts och en fortsatt stor efterfrågan på marknaden. Vi har tidigare konstaterat hur snabbt det kan gå när globala varumärken etablerar sig här, t ex 2012 när Netflix kom. Mediavision följer utvecklingen och under hösten kommer vi mer i detalj visa de nya bolagens genomslag i Sverige och Norden, säger Marie Nilsson, VD på Mediavision.