Receive our latest updates!
Stort konsumentintresse för snabbare bredband | Mediavision | Affärsutveckling och strategi för medieindustrin

Stort konsumentintresse för snabbare bredband

Trots att hushållen får allt snabbare bredband är betalningsviljan för ökade hastigheter stor. Detta kan sannolikt förklaras av att allt fler skaffar TV/videotjänster över internet som kräver alltmer kapacitet.

25 procent av alla hushåll med fast bredband är beredda att betala för att få snabbare uppkoppling. Störst betalningsvilja finns i hushåll som har medelsnabb uppkoppling (10-99 Mbit/s).

Men även i hushåll som redan har en mycket snabb uppkoppling, 100 Mbit/s eller mer, är intresset för ännu snabbare bredband stort.

Mediavision har också analyserat hur konsumtionen av internetbaserade videotjänster påverkar intresset för snabbt bredband. Inte särskilt förvånande visar det sig att bland dem som har tjänster som t ex Netflix eller Viaplay är intresset som allra störst för de allra snabbaste uppkopplingarna.

–Webb-TV-tjänster blir alltmer avancerade och kapacitetskrävande. Alltfler i hushållet vill titta samtidigt och allt bättre bildkvalitet efterfrågas. Det leder till att många redan idag slår i taket och behöver mer bredbandskapacitet. Vi ser ingen direkt slut på denna utveckling. Nästa steg är att superbild eller s k ultra-HD blir vanligare. Detta kommer ytterligare driva behovet av snabbare bredband, säger Ingrid Salomonsson, senioranalytiker på Mediavision.

Mediavision följer löpande utvecklingen av den digitala mediemarknaden.

Pressrelease juni 2014