Receive our latest updates!
Surfplattor i Sverige: God betalningsvilja för dagstidningar | Mediavision | Affärsutveckling och strategi för medieindustrin

Surfplattor i Sverige: God betalningsvilja för dagstidningar

Surfplattan har haft en snabb lansering, inte bara i USA utan även här i Sverige. Mediavisions analys av första kvartalet visar att över 175 000 nu skaffat en surfplatta. Konsumenternas framtida anskaffningsplaner visar heller inga tecken på avmattning. Ett stort antal innehavare säger sig dessutom vara villiga att betala för medietjänster via plattan, inte minst för dagstidningar.

Enligt Mediavisions analys av första kvartalet 2011 finns idag ca 175 000 surfplattor i Sverige. Tillväxten har varit snabb och i synnerhet bland konsumentgrupper som ofta är tidiga med ny teknik. Dessa kunder är ofta unga män, välutbildade och bor i storstad.

– Att yngre storstadsbor varit de första att skaffa surfplatta är inte särskilt överraskande. Däremot är det intressant att se att betaltjänster lockar i så hög grad. Under årets första kvartal uppger nära en tredjedel av dem med surfplatta att de köpt lösnummer eller prenumeration via en tidningsapp. Totalt har nästan åttio procent installerat en tidningsapp, vilket skapar förutsättningar till merförsäljning. Inte minst är möjligheten till prenumerationsförsäljning direkt i appar intressant. Detta har visat sig locka nya kundgrupper till tidningar i USA, säger Marie Nilsson, VD på Mediavision.

pressreleaseMediavision110520