Vanliga TV:n föredras av allt fler webb-TV-tittare

22 April 2016

Att TV-marknaden ritas om i snabb takt märks på många sätt. Ett tecken på förändring är att allt fler använder den traditionella TV-skärmen snarare än datorn för att titta på webb-TV. Webb-TV blir därmed mer likt traditionell TV, vilket leder till ytterligare konkurrens om tittarens uppmärksamhet och tid. De starka förändringarna i medielandskapet visar sig allt tydligare. I Sverige tittar fler och fler på webb-TV, vilket är en tydlig trend sedan flera år tillbaka. Nära 3 miljoner svenskar i åldrarna 15-74 år tittar på streamingtjänster dagligen. En tredjedel av dessa använder den vanliga TV:n för att titta på webb-TV. Detta visar Mediavisions nyutkomna årliga branschanalys över den svenska TV-marknaden 2015. Webb-TV-konsumtionen sker över många olika skärmar och enheter. Hittills har datorskärmen varit förstahandsvalet. Men under 2015 skedde ett tydligt trendbrott. Den gamla vanliga TV-skärmen var den enda enhet som verkligen ökade (mer än 40%), medan övriga skärmar har samma räckvidd som under 2014. Detta är ett mycket snabbt framväxande beteende och allt talar för att tillväxten tilltar ytterligare framöver. Fortfarande är dock datorn vanligare men tillväxten ligger alltså i stor-skärmstittandet. Mediavision konstaterar också att utvecklingen i hög grad drivits av tjänster som AppleTV och Google Chromecast, som underlättar konsumtion via TV-skärmen. Även spelkonsoler och smarta TV-apparater med inbyggda appar används i ökande grad av konsumenten. – Utbudet av innehåll blir bara bättre och större i streamingtjänsterna. För konsumenten spelar det allt mindre roll hur innehållet distribueras. Istället är det attraktiviteten i innehållet som avgör om du kan locka tittare eller inte, säger Ingrid Salomonsson, senioranalytiker på Mediavision. Diagrambild, se bifogad fil. Pressrelease svensk TV-marknad 2016_04_22