Game of Thrones rekordsäsong lockar kunder till HBO Nordic

Inför årets tredje kvartal uppgav 200 000 svenska hushåll att de planerade att skaffa HBO Nordic. Det rekordhöga intresset sammanfaller med starten av den sjunde säsongen av Game of Thrones. Säsongen är den populäraste hittills med en tittarskara på cirka 31 miljoner per avsnitt i USA.  

Vid halvårsskiftet i år hade 1,5 miljon hushåll i Sverige ett abonnemang till åtminstone en betald SVOD-tjänst (subscription video on demand). Tillväxten under andra kvartalet uppgick till sju procent jämfört med samma period förra året. Det är en tydlig inbromsning i förhållande till första kvartalet och kan tolkas som ett tecken på att marknaden närmar sig mognad.

Men baserat på konsumenternas inköpsplaner kan Mediavision förutse att marknaden tar ny fart nu i det tredje kvartalet. En stark bakomliggande orsak till detta är den sjunde säsongen av Game of Thrones som visas på HBO Nordic. Inför årets tredje kvartal – det vill säga inför premiären av säsong sju av Game of Thrones – planerade rekordmånga svenska hushåll köpa abonnemang till HBO Nordic. Nära 200 000 hushåll planerade då köpa tjänsten, vilket innebar en ökning på runt 50 procent jämfört med samma period ifjol. De höga inköpsplanerna placerar också för första gången HBO överst på konsumenternas inköpslista av SVOD-tjänster, före marknadsledande Netflix.

Sett till antal abonnenter är dock Netflix fortsatt klart störst. Netflix är alltjämt också den SVOD-tjänst som uppvisade störst tillväxt i absoluta tal under årets andra kvartal. För HBO har utvecklingen under våren dock varit svag, med ett visst tapp i abonnenttal jämfört motsvarande period i fjol. Mediavisions analys pekar på att även detta i hög grad kan förklaras av just Game of Thrones och den senarelagda säsongen.

Den just avslutade sjunde säsongen inleddes i mitten av juli i år, medan den förra året pågick mellan april och juni. I USA har årets säsong slagit rekord med en publikstorlek på cirka 31 miljoner tittare per avsnitt. Detta motsvarar en ökning på 34 procent jämfört med den tidigare rekordsäsongen 2016. Och seriens dragningskraft är stor även i Sverige. Utöver en temporär negativ inverkan på HBO Nordic, har senareläggningen sannolikt även dämpat den totala abonnenttillväxten på den svenska marknaden. Med andra ord är det långt ifrån säkert att den i Q2 uppmätta inbromsningen är varaktig.

– Det går naturligtvis inte att bortse från att Game of Thrones är ett oerhört starkt kort för HBO Nordic i kampen om abonnenterna på den nya TV-marknaden. Å andra sidan är det en utmaning att parera att en enskild serie får ett så starkt genomslag. Däri ligger istället Netflix styrka. Deras stadiga tillväxt, kvartal för kvartal, drivs av en mycket hög utgivningstakt av nytt, välproducerat innehåll med brett genomslag. Långvarig framgång kräver att man hela tiden kan hålla kvar tittarnas uppmärksamhet, och inte blir för beroende av ett par enstaka titlar, säger Marie Nilsson, VD på Mediavision.

Pressrelease augusti 2017.pdf