Majoriteten av pengar på sportspel går till utlandsreglerade spelbolag

23 February 2017

Utlandsreglerade spelbolag som Unibet och Bet365 fortsätter att växa på den svenska spelmarknaden. I hög grad sker tillväxten hos dessa bolag inom onlinekasino, som inte erbjuds av någon av de aktörer som är reglerade på den svenska marknaden. Men Mediavision ser även betydande tillväxt inom sportspel, delvis på bekostnad av Svenska Spel.

Den sista mars 2017 ska regeringens spelutredning redovisas, med rekommendationer för en framtida svensk spelmarknad. På förhand spekuleras i införandet av ett licenssystem, likt i Danmark. Detta skulle öppna upp för utländska spelaktörer att ansöka om licens och därmed verka under samma villkor som svenska spelbolag, som Svenska Spel, ATG och Postkodlotteriet.

Under senare år har de utlandsreglerade spelbolagen stadigt ökat sin omsättning i Sverige och tagit marknadsandelar. Under 2016 stod gruppen för 23 procent av omsättningen för spel i Sverige. Totalt ökade de utlandsreglerade bolagen sin omsättning med 16 procent 2016, medan de svenskreglerade aktörernas tillväxt var mer blygsamma 2 procent. Detta enligt Lotteriinspektionens siffror.

De utlandsreglerade bolagens tillväxt har i hög grad drivits av onlinekasinon. Denna spelform får i dagsläget inte erbjudas av bolag som står under svensk översyn. Det andra stora tillväxtområdet för utländska bolag är sportspel, där huvudkonkurrenten är statligt ägda Svenska Spel.

Även om Svenska Spel attraherar klart flest sportspelare, finns tillväxten i digitala kanaler – plattformar där utlandsreglerade operatörer är helt överlägsna. I synnerhet gäller detta inom mobilt spelande och livebetting, visar Mediavisions analys. Redan nu genererar de utlandsreglerade sportspelen en klart större del av spelares totala spelutgifter än vad Svenska Spels sportspel gör. Under andra halvåret 2016 stod de utlandsreglerade operatörerna för cirka 70 procent av svenskarnas totala månadsutgift på sportspel, trots att de endast lockade cirka 35 procent av sportspelarna.

Bland de utlandsreglerade bolagen kan Mediavision konstatera att Unibet, Bet365 och Betsson är störst inom sportspel. De tre varumärkena lockade enskilt mellan 70 000 till 120 000 svenska sportspelare under en genomsnittlig månad, under det andra halvåret 2016. Starkast tillväxt stod Bet365 för, jämfört med första halvåret 2016.

– Sportspel är den spelform som idag tydligast illustrerar hur utlandsreglerade spelbolag konkurrerar med svenskreglerade. Sannolikt hårdnar konkurrensen också inom andra spelformer framöver. Att exempelvis kasinospel online ska vara förbehållet utlandsreglerade bolag är något som en stundande omreglering kan skaka om i grunden. Samtidigt ser vi hur allt fler aktörer börjar rikta in sig på trav och hästsport, som ju står för en stor andel av den totala omsättningen på den svenska spelmarknaden. Vi väntar oss genomgripande förändringar på flera nivåer de kommande åren, säger Arvid Åsbrink, senior analytiker på Mediavision.

pressrelease spel februari 2017.pdf

Mediavision i media