Mediavision: Disneys streamingtjänst i rekordsnabb tillväxt

PRESSRELEASE

5 October 2020

Den 15 september lanserades streamingtjänsten Disney+ i de nordiska länderna. Mediavision kan nu konstatera att ett stort antal hushåll har tecknat abonnemang och att tjänsten på kort tid etablerats på den nordiska betalstreamingmarknaden (SVOD). Efter bara drygt två veckors tillgänglighet skattar Mediavision att Disney+ når över 10% av de nordiska hushållen. I Sverige betalar idag ca 450 000 hushåll för en prenumeration på Disney+.

För marknadsledande Netflix tog det över ett år från lansering att nå motsvarande kundstock. Den snabba utvecklingen för Disney+ i Norden pekar också på att marknaden mognat sedan Netflix introducerades hösten 2012. Konsumenterna idag har god kunskap kring streamingtjänsterna och hur de fungerar.

När Disney+ släpptes i USA, Kanada och Nederländerna i november för snart ett år sedan, lockade tjänsten 10 miljoner abonnenter det första dygnet.

– I kombination med ett starkt varumärke, såsom Disneys, kan en ny tjänst idag få stort och snabbt genomslag. Sannolikt spelar även prissättningen på tjänsten in. Disney+ säljs till lägre pris än flertalet andra, konkurrerande, tjänster, kommenterar Marie Nilsson, VD på Mediavision.

Med ca 450 000 betalande hushåll i Sverige i slutet av september spelar Disney+ i samma liga som flera av de större lokala streamingtjänsterna. Mediavisions analys av tredje kvartalet visar även att Disneys lansering hittills inte skett på bekostnad av andra tjänsters kundbaser.

– Disney+ har nått rekordsnabb tillväxt i Norden och visar på en tydlig efterfrågan av denna sorts innehåll. Så här långt har Disney+ inneburit både fler nya streaminghushåll och att många hushåll skaffat ytterligare en tjänst. Vad det betyder för hushållens streamingutgifter, eller för konkurrensen, på lite längre sikt kan vi ännu bara spekulera i. Men helt klart har Disney+ på rekordtid slagit sig in på den konkurrenskraftiga nordiska streamingmarknaden, säger Marie Nilsson.

Om Mediavision

Mediavision är ett oberoende konsult- och analysföretag, inriktat på analys och strategi inom traditionella och digitala medier. 3000 respondenter mellan 15-74 år intervjuas varje kvartal online i Sverige.

För mer information, kontakta:

Marie Nilsson
E-mail: marie.nilsson@mediavision.se
Tel: 08-52 80 90 90 / +46 (0) 70 749 59 67