Receive our latest updates!
Jan 2013: Allt fler betalar för streamingtjänster för TV | Mediavision | Affärsutveckling och strategi för medieindustrin

Jan 2013: Allt fler betalar för streamingtjänster för TV

Att titta på TV via internet är redan väletablerat. I Sverige har vi sedan länge gratistjänster från t ex Youtube och SVT Play. I höstas lanserades även flera abonnemangstjänster där t ex Netflix, HBO och Filmnet tog upp kampen med redan etablerade företag som Viaplay och Voddler. I slaget om konsumenten erbjuds många tjänster gratis. Mediavision har i en ny analys tittat på hur marknaden kan utvecklas när introduktionserbjudandena löper ut.

350 000 svenska hushåll hade i januari 2013 någon form av abonnemang eller prenumeration på en streamingtjänst. Detta betyder att hushållen har möjlighet att titta på TV-innehåll, film, sport etc över internet. Ännu är det en betydande andel som har ”prova-på-abonnemang” vilket betyder att de använder tjänsterna utan att betala. Men utvecklingen pekar mot att andelen kunder som betalar ökar.

– De första resultaten från 2013 tyder på att många konsumenter behåller sina abonnemang även när gratisperioden är slut och övergår i betal-abonnemang säger Ingrid Salomonsson, projektledare och analytiker på Mediavision. Om denna utveckling håller i sig under våren återstår att se. För att betaltjänsterna ska kunna fortsätta växa är det centralt att utbudet av film, serier och sport lever upp till konsumenternas, ofta högt ställda, förväntningar.

Mediavision följer löpande utvecklingen av den framväxande streaming-marknaden och skattar marknadsvärdet för onlinetjänster för film/TV till närmare 300 miljoner SEK (2012).

Mediavision Allt fler betalar för streamingtjänster