Receive our latest updates!
Stark tillväxt för HDTV i Sverige under 2009 | Mediavision | Affärsutveckling och strategi för medieindustrin

Stark tillväxt för HDTV i Sverige under 2009

Antalet hushåll i Sverige med HDTV har fördubblats det senaste året. För ett år sedan var det färre än 100 000 som skaffat HDTV, idag är siffran nära 220 000 enligt konsult- och analysföretaget Mediavision. Stora TV-evenemang under 2010 borgar för en fortsatt stark utveckling framöver.

I flera år har HD erbjudits till de svenska TV-hushållen, men konsumenterna var länge ganska motsträviga. Med ett ökat antal HD-kanaler i operatörernas betal-TV-paket och attraktivt innehåll med Elitserien i hockey, Champions League och Premier League, samt populära serier som House och Livet i Fagervik tycks dock intresset ha ökat för bättre bildkvalitet. Canal Digital är idag största operatör inom HD, med en marknadsandel på omkring 50 procent, eller över 100 000 kunder med HD-kanaler. Men både Com Hem och Viasat har också visat tillväxt under det senaste kvartalet.

För att kunna ta emot HD måste hushållen först ha skaffat en TV-skärm som är HD-ready. Nära 45 procent har idag en HD-readyskärm och de TV-boxar som nu säljs är i hög grad anpassade till HDTV-mottagning. Detta gör förutsättningarna för fortsatt tillväxt gynnsamma.

– Det är naturligtvis fullt förståeligt att konsumenten tycker att det måste finnas ett tillräckligt stort TV-utbud i HD för att det ska vara värt att skaffa utrustningen eller för att betala mer för sitt abonnemang, säger Marie Nilsson VD på Mediavision. Men 2010 har goda förutsättningar att bli ett verkligt genombrottsår för HDTV med stora evenemang som vinter-OS, fotbolls-VM och två kungliga bröllop. Tidigare är det framförallt sportintresserade som efterfrågat HD, men nästa år kommer även andra evenemang att locka.

Pressrelease HDTV 2009 11 30