Mediavision: Danska operatörer når nya rekord i streaming

PRESSRELEASE

9 December 2019

Allt fler hushåll i Danmark abonnerar på streamingtjänster. Just nu drivs tillväxten framförallt av TV-operatörerna, d v s aktörer som Yousee, Stofa och Boxer. Idag köper nära 15% av hushållen i Danmark sina streamingabonnemang genom en operatör. Det är en kraftig ökning under senaste året på nära 70%. Detta slår Mediavision fast i den nyligen publicerade analysen av den nordiska TV- och streamingmarknaden.

Prenumerationsbaserad onlinevideo, SVOD, visar fortsatt stadig tillväxt i Danmark och idag betalar omkring 1,2 miljoner danska hushåll för en sådan tjänst. Tillväxten drivs just nu framför allt av bredbands- och TV-operatörerna som erbjuder paket på både traditionell TV och SVOD, men även bredband. Mediavision konstaterar att 14% av de danska hushållen abonnerar på en eller flera video-streamingtjänster genom en operatör. Detta är en kraftig tillväxt för operatörstjänsterna med nära 70% jämfört med samma period 2018. Andelen hushåll som köper sina streamingtjänster direkt från aktörer såsom Netflix, TV2 Play, Viaplay med flera har också ökat under det gånga året. Denna tillväxt är dock långsammare jämfört med operatörstjänsternas. Sammantaget uppgår den danska SVOD-penetrationen till 45% av hushållen hösten 2019.

Den ökade efterfrågan på operatörernas streamingabonnemang förklaras bland annat av ett kraftigt växande utbud. Ett exempel är YouSee (NUUDAY) som idag erbjuder 12 olika streamingtjänster, dvs mer än dubbelt så många som för ett år sedan.

– Vi har sedan en tid tillbaka sett att många operatörer i Norden alltmer väljer att sampaketera streaming och traditionell TV, ibland också tillsammans med bredband. I Danmark kan vi nu se tydliga resultat av detta, kommenterar Marie Nilsson, VD på Mediavision. Operatörernas strategi är ett sätt att möta konsumenternas ökade tittande på abonnemangstjänster online. Detta är förmodligen nödvändigt men det innebär också ytterligare ökad konkurrens om konsumenterna säger Marie Nilsson.

Danske operatører har ny rekord i streaming

Stadig flere husstande i Danmark abonnerer på streamingtjenester. Aktuelt drives væksten hovedsageligt af TV-operatørerne, dvs. aktører som Yousee, Stofa og Boxer. Aktuelt køber næsten 15 % af husstandene i Danmark streamingabonnementer via en operatør. Det er en markant stigning i det seneste år på næsten 70 %. Mediavision fastslår dette i den nyligt offentliggjorte analyse af det nordiske TV- og streamingmarked.

Abonnentbaseret online-video, SVOD, vokser stadig i Danmark, og aktuelt betaler ca. 1,2 millioner danske husstande for sådan en tjeneste. Væksten drives aktuelt hovedsageligt af bredbånds- og TV-operatørerne, som tilbyder pakker til både traditionelt TV og SVOD, men også til bredbånd. Mediavision konstaterer, at 14 % af de danske husstande abonnerer på en eller flere video-streamingtjenester via en operatør. Dette er en markant vækst for operatørtjenesterne på næsten 70 % sammenlignet med den samme periode i 2018. Andelen af husstande, som køber streamingtjenester direkte fra aktører som Netflix, TV2 Play, Viaplay mm. er også steget i løbet af det sidste år. Denne vækstrate er dog langsommere i forhold til operatørtjenesterne. Samlet er den danske SVOD-penetrering steget til 50% af husstandene i efteråret 2019.

Den øgede efterspørgsel på operatørernes streamingabonnement forklares blandt andet af et markant stigende udbud. Et eksempel er YouSee (NUUDAY), som i dag tilbyder 12 forskellige streamingtjenester, dvs. over dobbelt så mange som for et år siden.

– Vi har i et stykke tid observeret, at mange operatører i Norden i stadig stigende grad vælger at tilbyde streaming og traditionelt TV i ét bundt, til tider også sammen med bredbånd. I Danmark kan vi nu se tydelige resultater fra dette, kommenterer Marie Nilsson, VD hos Mediavision. Operatørernes strategi er en måde at opfylde forbrugernes stigende behov for at bruge online abonnementtjenester. Dette er formodentligt nødvendigt, men det indebærer også endnu mere konkurrence om forbrugerne.