Mediavision: Spotify Twice as big as Apple Podcasts in the Nordics

PRESSRELEASE

19 May 2020

Mediavisions analys av nordisk ljudmarknad Q1 2020 visar att Spotify är den podcastplattform som har högst daglig räckvidd bland nordiska podcastlyssnare. En genomsnittlig dag når Spotify närmare två gånger så många podcastlyssnare som den näst största plattformen Podcaster (Apple). Spotify är förstahandsval för nordiska podcastlyssnare, enligt Mediavisions Q1-analys av den nordiska ljudmarknaden. 44% av de nordiska 15–74 åringarna som en genomsnittlig dag i Q1 lyssnat på podcasts har lyssnat via Spotify. 24% av lyssnarna har lyssnat via Apples podcastplattform. I Sverige har Spotifys ledande position som podcastplattform nu uppmätts under 3 efterföljande kvartal. Spotifys höga räckvidd bland podcastlyssnare speglar bolagets starka penetration på ljudmarknaden. Ungefär 4.5 miljoner hushåll i Norden är endera betalande kunder eller registrerade gratisanvändare. Sannolikt har också investeringar i lokal podcastproduktion och exklusivt podcastinnehåll bidragit. Men Spotify möter också konkurrens på en starkt växande och dynamisk nordisk marknad. Public service-bolagens egna plattformar (SR Play, Yle Areena, DR Radio & NRK Radio) är väletablerade och når ett stort antal lyssnare i Q1. På senare tid har även lokala prenumerationstjänster för podcasts lanserats, exempelvis danska Podimo and Talk Town samt svenska PodMe. Dessa är dock relativt små i dagsläget. Genomsnittlig daglig podcast-räckvidd i Norden uppgick till 15% i Q1 2020. I åldersgruppen 25-34 är räckvidden nära det dubbla. Sverige sticker också ut som det nordiska land med högst dagligt lyssnande. 1,5 miljoner 15–74-åringar i Sverige lyssnar på podcasts en genomsnittlig dag vilket är en stark årlig tillväxt på 25%. Spotifys strategi att skapa en sammanhållen ljudplattform tycks vara framgångsrik i Norden. Möjligen kan detta vara en väg fram också för konkurrenten Apple, om bolaget väljer att integrera Apple Music med Apple Podcasts.

Om Mediavision

Mediavision är ett oberoende konsult- och analysföretag, inriktat på analys och strategi inom traditionella och digitala medier. 6,700 respondenter mellan 15–74 år intervjuas varje halvår online i Norden. För mer information, kontakta: Marie Nilsson E-mail: marie.nilsson@mediavision.se Tel: 08-52 80 90 90 / +46 (0) 70 749 59 67