Mediavision: Streamingtjänster åter i kraftig tillväxt, drivet av TV-operatörer

PRESSRELEASE

25 April 2023

Under första kvartalet 2023 noteras återigen en betydande tillväxt för betalda streamingtjänster, s k SVOD. Detta efter en tydlig inbromsning under förra året. Att fler hushåll nu väljer att skaffa streamingabonnemang förklaras framför allt av att abonnemangen är paketerade (”bundlade”) tillsammans med betal-tv. Detta konstaterar Mediavision i den senaste analysen av den svenska streamingmarknaden.

Hushållspenetrationen för betalda streamingtjänster i Sverige ökade hela 9 procent första kvartalet, jämfört samma period 2022. Detta är ett skifte, efter en period av relativt långsam tillväxt. Idag har nära 70 procent av hushållen i Sverige minst en betald streamingtjänst, antingen som fristående abonnemang eller i paket med en annan tjänst (”bundlat”, förkortat B-SVOD), oftast betal-TV. Det är framför allt dessa paketerbjudanden som nu driver marknadens tillväxt. Just denna abonnemangstyp ökade hela 15 procent i Q1 och finns nu i vart fjärde hushåll.

 

 

Det är framför allt hushåll som tidigare inte haft betalda streamingtjänster som nu lockas av den nya sortens paketering. TV-operatörer, exempelvis Telia och Tele2, har på bred front lanserat streaminginnehåll tillsammans med sitt traditionella TV-utbud. Sannolikt påverkar det att priset på de nya innehållspaketen uppfattas som attraktivt. När abonnemang ”bundlas” med en annan tjänst blir det i regel billigare än att styckköpa.

– Bundlade erbjudanden har utvecklats snabbt, med växande utbud hos allt fler TV-operatörer. Nu ser vi att dessa paket också lockat helt nya hushåll, som tidigare inte har haft betalda streamingtjänster. Mycket talar för att detta fortsätter, eftersom det drivit både ökad tillgång och marknadsomsättning säger Marie Nilsson, VD på Mediavision.