Mediavision: Hushållens medieutgifter på ny rekordnivå i Q3

PRESSRELEASE

23 October 2023

Hushållens utgifter för medieköp fortsätter att öka. I tredje kvartalet noteras en ny rekordnivå på 855 kronor i genomsnitt per månad och hushåll. Trots svagare ekonomi ökar utgifterna sex procent jämfört med samma period i fjol. Detta slår Mediavision fast i det tredje kvartalets analys av svensk medieekonomi. Det som framför allt drivit upp utgifterna är hushållens ökade styckköp, i synnerhet av biobiljetter. Antal hushåll som köpte biobiljetter ökade nära 40 procent jämfört samma period i fjol.

Trots försämrad privatekonomi ökar hushållens utlägg för medietjänster. I tredje kvartalet i år uppmäts en ny rekordnivå på 855 kronor per månad, vilket motsvarar en tillväxt på 45 kronor eller sex procent jämfört med samma period förra året. I analysen ingår alla sorters medieköp, såväl abonnemang för till exempel dagspress och videotjänster, som styckköp av till exempel bio. Mediavision kan konstatera att tillväxten framför allt drivs av ökade bioutgifter, även om styckköp av till exempel TV-spel också ökar. Under Q3 köpte i genomsnitt 25 procent av hushållen minst en biobiljett per månad, vilket är en kraftig ökning jämfört med samma period 2022. En starkt bidragande orsak är sommarens lansering av storfilmer så som Barbie och Oppenheimer, som båda lockade en bred publik till biograferna. Men trots ökningen är månadsräckvidden för bio fortsatt signifikant lägre än innan pandemin.

 

 

– Precis som i tidigare lågkonjunkturer ser vi att betalda medietjänster klarar sig bra, kommenterar Marie Nilsson, VD för Mediavision. När andra stora utgifter får stå tillbaka är medietillgång något som många prioriterar. Det här är ett bevis på mediernas starka roll i svenskarnas liv och kanske i synnerhet när tiderna är oroliga.