Mediavision: Efterfrågan på lokalt innehåll ökar i Norden

PRESSRELEASE

8 February 2024

Mediavisions nya Content Analys visar att efterfrågan på lokalt innehåll ökar bland nordiska onlinevideotittare. Faktum är att konsumenternas efterfrågan på lokalt innehåll är betydligt högre än utbudet som finns tillgängligt på streamingtjänster i Norden. Då det senaste årets ekonomiska nedgång påverkat flera lokala medieföretag, finns risken att denna klyfta ökar eftersom satsningar på lokala produktioner kan komma att minska.

 

Nordiska onlinevideotittares efterfrågan på lokalt innehåll ökade under hösten 2023 jämfört med samma period 2022. Lokal fiktion och underhållning står nu för 25 procent av allt tittande på kurerat streaminginnehåll i Norden. Detta exkluderar livesport, nyheter och innehåll från sociala medier. Utbudet av lokalt innehåll på streamingtjänster är dock betydligt lägre än efterfrågan. Andelen lokal fiktion och underhållning som finns tillgänglig på streamingtjänster i Norden är 6 procent.

 

 

Då flera aktörer har upplevt ett turbulent 2023, särskilt lokala, finns risken att antalet nya lokala produktioner kommer att minska. De ekonomiska omständigheterna kommer troligen främst att påverka fiktivt innehåll, då kostnaderna för sådana produktioner generellt sett är högre än för underhållning. Samtidigt har flera globala aktörer kommunicerat ökade investeringar i nordiskt innehåll. Dock står lokala aktörer fortfarande för den klara majoriteten av det lokala innehållsutbudet.

 

– Eftersom det ekonomiska trycket kvarstår finns en förhöjd risk för att antalet lokala produktionen minskar under 2024, trots den växande efterfrågan från konsumenter. Mycket beror på hur globala aktörer kommer att investera i nordiska produktioner framöver, kommenterar Hanna Ranby, analytiker på Mediavision. I kölvattnet av den ekonomiska nedgången har vi också sett flera nya produktionssamarbeten här i Norden, vilket minskar kostnaderna för enskilda aktörer samtidigt som det tillgodoser intresset som finns för lokalt innehåll bland nordiska tittare.