Mediavision: Stort överlapp mellan Spotify- och ljudbokskunder
PRESSRELEASE
3 June 2025
Enligt rapporter planerar Spotify att lansera ljudböcker i sin tjänst i Sverige under hösten. Spotify är en av de största medieabonnemangstjänsterna i Sverige, och antalet hushåll som också har en ljudbokstjänst är betydande. Drygt 500 000 hushåll betalar idag för både en ljudbokstjänst och Spotify, enligt Q1-siffror från Mediavision.
Spotify väntas lansera ljudböcker som en del av premiumabonnemanget i Sverige under hösten. Idag har drygt 1,2 miljoner hushåll i Sverige ett ljudboksabonnemang. Mediavisions senaste siffror visar att över 500 000 av dessa hushåll även betalar för Spotify – vilket motsvarar drygt 40 procent av alla ljudbokshushåll. En lansering skulle därmed innebära att dessa hushåll även får tillgång till ljudböcker via Spotify.
– Överlappet mellan innehavare av ljudbokstjänster och Spotify är betydande. Men trots detta är det drygt en miljon hushåll med Spotify som inte har ett ljudboksabonnemang. Därmed skulle den svenska ljudboksmarknaden kunna fördubblas sett till antal hushåll vid en lansering från Spotify – något som vore helt unikt, kommenterar Fredrik Liljeqvist, senior analytiker på Mediavision.
Spotify är i dag en av de enskilt största medieabonnemangstjänsterna i Sverige med drygt 1,7 miljoner betalande hushåll. Tjänsten har också mycket låg churn, det vill säga andelen hushåll som planerar att avsluta sitt abonnemang. Ljudboksmarknaden har däremot länge präglats av hög churn, delvis till följd av snarlika utbud mellan tjänsterna och återkommande kampanjerbjudanden. Detta ger Spotify en konkurrensfördel vid ett inträde på den svenska ljudboksmarknaden.
– Spotify har alla förutsättningar för att bli en betydande aktör på den svenska ljudboksmarknaden. En lansering skulle öka tillgängligheten drastiskt och därmed även möjligheten till ökad konsumtion, vilket vore positivt för marknaden. Men det skulle såklart även innebära ny, hård konkurrens för dagens aktörer, avslutar Liljeqvist.