Mediavision: Kraftig ökning av streamingabonnemang med reklam

PRESSRELEASE

30 April 2025

Streamingabonnemangen ökar kraftigt i Sverige. Sett över de senaste 12 månaderna har över två miljoner nya abonnemang tecknats, vilket är en tillväxt på dryga 30 procent. Sammantaget har svenska hushåll idag över nio miljoner streamingabonnemang. Det är i synnerhet billigare abonnemang, med reklam, som växer konstaterar Mediavision i årets första analys av den svenska streamingmarknaden.

 

Under årets första kvartal passerar svensk streamingmarknad nio miljoner betalda abonnemang. Jämfört med första kvartalet 2024 är detta en ökning med över två miljoner abonnemang, eller en ökning med dryga 30 procent. Därmed nås en ny rekordnivå sett till antal betalda abonnemang.

 

Streamingtjänster som delvis finansieras med reklam har en lägre månadskostnad för konsumenten. Det är framför allt denna abonnemangsform, även kallade HVOD (”hybrid-VOD”) som växer kraftigt. Under de senaste åren har allt fler tjänster börjat erbjuda HVOD och idag har drygt 25 procent av hushållen skaffat minst ett sådant reklamabonnemang. Men även streamingtjänster som erbjuds i ”paket” via TV- och bredbandsoperatörer visar stark tillväxt under de senaste 12 månaderna.

 

– De nya, billigare, delvis reklamfinansierade abonnemangen har bidragit till en kraftig tillväxt på svensk streamingmarknad under det senaste året, kommenterar Fredrik Liljeqvist, senior analytiker på Mediavision. Det är tydligt att billigare abonnemang gjort att många hushåll valt att skaffa fler tjänster och att reklam kommer att bli en allt vanligare del av streamingmarknaden.

 

Både globala och lokala tjänster växer under första kvartalet. Ett exempel är Netflix, som i Sverige idag har över 1,8 miljoner betalande hushåll. Det gör Netflix till den i särklass största tjänsten på den svenska marknaden. Även lokala aktörer, som TV4 Play växer, där de reklamfinansierade abonnemangen är de som tydligt driver utvecklingen.

 

– Det är tydligt att konsumenterna uppskattar möjligheten att välja billigare och reklamfinansierade abonnemang. Detta är positivt för branschen, då det bidrar till stark tillväxt. Det mesta talar för att vi får mer reklamfinansiering inom streaming framöver. Det har alltid varit viktigt för mediebranschen med både reklam- och betalintäkter, avslutar Fredrik Liljeqvist.