Consumer Media Devices

Medieenheter såsom smartphones, TV och spelkonsoler har utvecklats enormt mycket under de senaste åren. I takt med den tekniska utvecklingen, förändras även konsumenternas användning. För att ge insikter över hur medieenheterna formar det nordiska medielandskapet har Mediavision genomfört analysen Consumer Media Devices. Analysen täcker både användandet och penetration av medieenheter, samt hur detta förändrats under de senaste åren.

Fokus ligger på videorelaterade enheter, inklusive TV-apparater, mediacenter, spelkonsoler och smartphones. Analysen innehåller grundläggande tal av innehav av surfplattor, smarta högtalare och VR-headset, likväl som hushållspenetration av enhetsmärken som exempelvis Apple, Google, LG och Samsung. Consumer Media Devices baseras på 20 000 årliga riksrepresentativa intervjuer med 15–74-åringar i Norden.

INNEHÅLL

Översikt: Nordisk TV & Streaming

  • Grundläggande tal för tittande, DTV och SVOD-penetration

Penetration av enheter

  • TV, mediacenter, smartphone, surfplatta, spelkonsol, VOD-box, VR, smart högtalare
  • Kartläggning av penetration och marknadsandelar för de största varumärkena (TV, mediacenter/spelkonsoler, smartphones)

Anskaffningsplaner (12 månader, per enhetstyp)

Tittande

  • Enheter som används för att titta på video, samt räckvidd (TV, dator, mobil och surfplatta)

Demografi

Utdrag ur analysen

Vill du veta mer?

Kontakta våra analytiker för mer information om hur vår analys kan hjälpa just dig att fatta välinformerade, lönsamma affärsbeslut.

Fredrik Liljeqvist

Projektledare

Rasmus Engstedt

Analytiker